HIFU یا هایفو چیست؟

سونوگرافی با شدت بالا (HIFU)
HIFU چیست؟

سونوگرافی با تمرکز بالا (HIFU) یک روش غیر تهاجمی است که از امواج اولتراسوند متمرکز استفاده می کند تا بخشی از بافت را به صورت حرارتی کاهش دهد ، به این معنی که بافت با استفاده از گرمای شدید از بین می رود. گرمای شدید باعث نکروز انعقاد بافت ، کاویتاسیون و شوک گرما در سلول ها می شود ، به این معنی که بخشی از بافت که در حال فرسایش است از بین می رود.

روند کار چگونه است؟

سونوگرافی با قدرت بالا می تواند روی یک نقطه هدفمند متمرکز شود تا دما تا 70-80 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

HIFU برای ایجاد این گرما از فراصوت (انرژی صوتی) استفاده می کند. هر فراصوت فقط یک هدف کانونی کوچک را گرم می کند ، بنابراین رادیولوژیست مداخله از چندین روش صوتی برای آب دادن به کل ناحیه آسیب دیده استفاده می کند. رادیولوژیست مداخله ای ممکن است از سونوگرافی تشخیصی با سونوگرافی متمرکز (USgFUS یا USgHIFU) یا راهنمایی رزونانس مغناطیسی با سونوگرافی متمرکز (MRgFUS) استفاده کند.

چرا آن را اجرا کنید؟

ممکن است به شما توصیه شود که روشی برای درمان فیبروم های رحمی یا کاهش درد ناشی از سرطان استخوان انجام دهید. فیفا همچنین می تواند برای معالجه سرطان پروستات استفاده شود ، هم به عنوان یک درمان اصلی و هم بعد از رادیوتراپی.

تحقیقات در مورد استفاده از HIFU برای درمان تومورهای کبدی ، پستان و مغز نتایج امیدوارکننده داشته است.

نتایج مثبت با عمل جراحی سونوگرافی متمرکز به روش MR transcranial (tcMRgFUS) به عنوان یک درمان غیر تهاجمی از لرزهای اساسی ، درد نوروپاتیک و بیماری پارکینسون در ادبیات گزارش شده است. همچنین تحقیقات زیادی در مورد استفاده از HIFU برای باز کردن موقت سد خونی مغزی انجام شده است و امکان جذب دارو به مغز وجود دارد.

یک سیستم مبتنی بر کاتتر با حداقل تهاجمی که برای تخلیه بافت قلب مسئول فیبریلاسیون دهلیزی طراحی شده است ، برای استفاده در اروپا تأیید شده است و در ایالات متحده تحت آزمایش آزمایشی FDA قرار دارد.

خطرات چیست؟

خطرات این روش مربوط به فراصوت خاص غیر هدف است (هنگامی که بافت اطراف منطقه تحت درمان تحت تأثیر امواج فراصوت قرار می گیرد). یک خطر احتمالی دیگر تخریب ناقص ضایعه در اثر گرم شدن ناکافی است.

HIFU برای استفاده در بعضی از مناطق بدن مناسب نیست زیرا امواج فراصوت روی بعضی از مواد تأثیر منفی می گذارد ، اگرچه رادیولوژیست مداخله شما با انجام عمل تحت تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی می تواند از این اثرات جلوگیری کند.

کتابشناسی
1. Sanghvi NT. درمان سونوگرافی با تمرکز بالا از سرطان پروستات. J Acoust Soc Am. 2013 نوامبر؛ 134 (5): 4089.
2. Xiaoping L ، Leizhen Z. پیشرفت های سونوگرافی با شدت بالا (HIFU) برای سرطان لوزالمعده. Int J Hyperthermia. 2013 نوامبر؛ 29 (7): 678-82.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.