درمان ترکهای پوست حاصل از کشیدگی (استریا یا استرچ مارک)

درمان ترکهای پوست حاصل از کشیدگی (استریا یا استرچ مارک)

خطوط کشیدگی یا همان استریا شکلی از اسکار است که به دلیل چاقی ، حاملگی ، سن بلوغ ، رضد سریع وزن و همچنین بدن سازی به وجود می آید . این جای زخمها موقعی که درمیس (لایه میانی پوست)بیش از حد تحملش تحت کشش قرار بگیرد اتفاق می افتد . در نهایت فیبرهای پوست پاره شده که باعث تولید کلاژنهای جدید و ایجاد جای کشش می گردد .

چه کسانی دچار استریا میشوند ؟

تقریبا از هر 4 زن باردار سه تای آنها دچار اسکار های کشیدگی می شوند . این علائم معمولا در نواح شکم دیده شده ولی ممکن است در سایر نواحی بدن نیز به وجود بیایند . کسانیکه دچار کاهش و یا افزایش سریع حجم بدن میشوند هم مستعد بروز استریا یا همان خطور کشیدگی هستند .

دلایل بروز خطوط کشش یا استریا

مرد و زن هر دو مستعد بروز این علائم هستند . این اسکارها معمولا در سطوح شکم . بازوها ، ران ها ، و باسن ایجاد می شوند . دلایل مختلفی برای ایجاد این علائم وجود دارندمانند :

  1. وراثت : کسانی که مادرشان موقع بارداری دچار خطوط کشیدگی شده ، شانس بیشتری برای ابتلا به این اسکار دارند .
  2. کاهش یا افزایش شدید وزن : باعث کشیدگی پوست و گاهی باعث ایجاد استریا میشود .
  3. سن بلوغ : رشد سریع قد و اندام در زمان بلوغ میواند ایجاد کننده ی استریا باشد .
  4. بدن سازی : رشد سریع ماهیچه ها باعث بروز استریا میشوند .
  5. کورتيکواستروييد : استفاده ی مداوم و طولانی مدت کورتيکواستروييد خوراکی یا موضعی میتواند باعث استریا بشود .
  6. نژاد : افراد دارای پوست تیره کمتر دچار استریا میشوند .

استریا و حاملگی

خطوط کشیدگی در زمان بارداری اتفاقی عادی است . تقریبا از هر چهار فرد باردار سه نفر دچار خطوط کشیدگی در دستها ، رانها ، شکم و باسن می شوند . خیلی از آنها بعد از بارداری با کمک لیزر این خطوط را حذف میکنند .

کدام نواحی بدن دچار استریا(خطوط کشش) میشوند ؟

خطوط کشش یا مان استریا میتواند در تمام نواحی بدن که پوست آن تحت کشش است بروز کند . این عارضه معمولا در نواحی شکمی ایجاد میشود ولی میتوان آن را در بازوها ، رانها ، قسمتهای تحتانی کمر ، باسن و سینه ها نیز مشاهده کرد . در تئوری هر ناحیهای که تحت کشش شدیدی قرار گیرد قابلیت ترک خوردگی و ابتلا به استریا را دارد .

روشهای غیر تهاجمی و طبیعی درمان استریا یا همان خطوط کشش

روشهای معمول درمان خطوط کشش پمادها ، رژیم و ورزشهای خاص هستند . ولی نمیتوان از آنها انتظار تاثیر زیادی داشت . این روش مخصوصا بر روی اسکارهای قدیمی و جا افتاده تاثیری ندارد . در این گونه موارد روشهای تهاجمی تر مانند لیزر یا جراحی میتواند کمک کند . باید توجه داشت که استفاده از کرمهای تجربی و تایید نشده در این مورد ممکن است باعث اسیب پوست شود . مشورت با پزشک در رابطه با مصرف دارو الزامی است .

حذف خطوط کشش (استریا)با لیزر

در طوی عمل حذف خطوط کشش با لزر ، لایه ی نازکی از پوست توسط لیزر برداشته میشود . لیزر اکسیمر در این رابطه بسیار موثر است . بر خلاف سایر لیزرها ، بدون سوزاندن یا بریدن ناحیه ی آسیب دیده ، لیزر اکسیمر با اموجا التراسوند قوی پیوندهای ملکولی پوست را قطع کرده که باعث آغاز فرآیاندی موسوم به ابیلیشن میشود . بعد از درمان با لیزر موضع درمان به سرعت بهبود پیدا کرده و ایه ی پوست جدید سریع شکل میگیرد . پس از عمل خطوط کشش ناپدید شده و پوستی شاداب و با ظاهری سلامت جای آن را میگیرد .

طول مدت بهبود

بلافاصله بعد از درمان خطوط کشش با لیزر ناحیه ی درمان شده قرمز و حساس میشود . موارد معدودی ممکن ست تاول و جای سوختگی هم بعد از عمل ایجاد شود که موقتی هستند . بیشتر مراجعه کننده ها در طی چندیدن روز بهبود پیدا میکنند ، اما در موارد خاص تا چندین هفته هم ممکن است زمان ببرد ، مخصوصا در مورد کسانی که درمان وسیع تری دارند .

نتایج حذف خطوط کشش با لیزر

حذف خطوط کشش با لیز در بیشتر موارد بسیار موثر است . مانند هر درمان دیگری نتایج به عمر و شدت اسکار بستگی دارد . مراجعه کننده ها معمولا تا 10 جلسه درمان برای حذف کامل خطوط کشش نیاز دارند . در موارد بسیار شدید حتی درمان با لیزر نیز ممکن است تنها در محو شدن اسکار ها کمک کند و نتوان حذف کامل داشت .

مزایای حذف خطوط کشش با لیزر

مهمترین برتری درمان خطوط کشش با لیزر نتایج عالی درمان است.درصد بسیار بالایی از مراجعان از نتایج درمان با لیزر راضی هستند.لیزر اکسیمر دقت بالایی داشته و شانس کمی برای آسیب وجود دارد.
غیراز آن بسیار کمتر از درمانهای جراحی مانندجراحی شکم تهاجمی بوده،هزینه کمتر،زمان بهبود کمتری داشته و بدون خطر است.

حذف خطوط کشش با جراحی

حذف خطوط کشش با جراحی تنها روشی است.که در آن حذف کامل و بدون برگشت،خطوط کشش به دست می آید.
این عمل،تنها برروی شکم و برروی بیمارانی که،از سلامت کافی،برخوردار بوده،انجام میگردد.براساس هزینه و میزان بزرگی عارضه،هزینه ی جراحی،تغییر میکند.
معمولا جراحی از روشهای دیگر،بسیار پرهزینه تر است.
متخصصان پوست روشهای متنوعی را برای برطرف کردن خطوط کشش ارائه میدهند.
روشهایی مانند:قرصهای شیمیای،میکرودرمابریشن و درمان با رنگ آبی.
این روشها گزینه ی خوبی برای کسانی است.که دنبال روشهایی کم خطرتر از جراحی و ارزانتر از لیزر میگردد.
مانند:همه ی روشهای غیر جراحی این روشها تاثیر زیادی برروی ترکهای قدیمی نداشته و قادر به رفع کامل اسکار نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.